Czym zajmuje się agencja turystyczna?

Agencja turystyczna

fot. Santiago Cornejo/bigstockphoto.com

Agencja turystyczna jest przedsiębiorstwem zajmującym się stałym pośredniczeniem w zawieraniu umów dotyczących świadczenia usług związanych z turystyką, wypoczynkiem i rekreacją, między konsumentami a organizatorami turystycznymi, w zamian za określoną prowizję. Współpracując z touroperatorami, odpowiada ona wyłącznie za sprzedaż ich ofert – sama nie organizuje żadnej formy wypoczynku.

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych*, osoba zakładająca agencję turystyczną (agent turystyczny), nie musi rejestrować działalności w tak zwanym rejestrze działalności regulowanej, w tym przypadku w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, prowadzonym przez właściwego marszałka województwa. Nie musi również posiadać dodatkowych pozwoleń, ani ubezpieczenia – agencja działa zawsze w imieniu organizatora wypoczynku, i nie ponosi odpowiedzialności za niezgodne z umową wykonanie usługi.

Jak wskazuje ustawa, obowiązkiem agencji turystycznej jest wykonywanie czynności jedynie na rzecz organizatora turystyki, figurującego we wspomnianym już rejestrze OTiPT, wskazywanie w umowach z klientami organizatora wybranej przez nich opcji wypoczynku oraz działania w oparciu o ważną umowę agencyjną. Podstawą jej działalności jest zatem umowa z wybranym organizatorem turystyki na sprzedaż oferowanych przez niego usług, określająca jednocześnie sposoby płatności, wymagania co do systemu rezerwacji wypoczynku oraz wysokości prowizji otrzymywanej przez agencję.

Rozpoczynając współpracę z (najlepiej znanymi) organizatorami, należy sprawdzić posiadane przez nich umowy gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych, albo ubezpieczenia na rzecz klienta. Warto również dokładnie zapoznać się z ich ofertami i standardami wykonywania usług. Na podstawie ich ofert oraz zapotrzebowania rynku, na którym agencja będzie działać, dobrze ustalić zakres prowadzonej przez nią działalności, obejmujący na przykład wczasy krajowe i zagraniczne dla rodzin i osób indywidualnych, wycieczki zagraniczne, wycieczki szkolne, imprezy integracyjne dla firm, szkolenia i konferencje oraz sprzedaż biletów autokarowych i lotniczych.

Podstawą funkcjonowania agencji turystycznej są klienci, chcący skorzystać z jej usług. Z tego względu, należy dobrze wybrać lokalizację jej siedziby. Powinien to być lokal znajdujący się w uczęszczanym miejscu – na przykład w centrum handlowym, posiadający duże witryny umożliwiające ekspozycję ofert wyjazdowych. Dysponowanie odpowiednim biurem, obok posiadania określonego systemu rezerwacyjnego, jest zresztą częstym warunkiem współpracy, stawianym przez biura turystyczne, organizujące wypoczynek.

Jak w przypadku każdej działalności gospodarczej, planując założenie agencji turystycznej należy: wybrać odpowiednią formę prawną, np. jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę osobową lub kapitałową (decyzja wyboru konkretnej należy do przedsiębiorcy), zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – w tym określić rodzaj działalności w oparciu o Polską Klasyfikację Działalności (PKD), dokonać wpisu do Rejestru Gospodarki Narodowej (REGON) i uzyskać numer NIP, zgłosić siebie i (jeśli zatrudniamy) pracowników do ubezpieczenia społecznego, a także dokonać formalności związanych z obowiązkami podatkowymi.
*Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych (Dz.U. 1997 Nr 133 poz. 884 z późn. zm.).

One thought on “Czym zajmuje się agencja turystyczna?

  1. pkd

    Wiemy że klasyfikacja pkd została wprowadzona dla ułatwienia prowadzenia prowadzenia statystyki i ewidencji dla GUS. O ile dla GUS może i jest to ułatwienie to niestety dla zwykłego przedsiębiorcy już nie… Jeszcze nie tak dawno temu za zmianę w wpisie do ewidencji była opłata 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *