Odpowiedzialność hoteli za pozostawione w nich rzeczy gości

hotel

Wakacje – czas beztroski i odpoczynku od ciężkiej pracy. Podczas pobytu w hotelu nie zwraca się uwagi na to, co dzieje się z naszymi rzeczami. Problem pojawi się wówczas, gdy przed wyjazdem okazuje się, że zgubiliśmy cenny pierścionek lub telefon. Jak wówczas należy postąpić? Czy taki fakt należy złościć obsłudze hotelowej? I jakie są szanse na to, że nasze rzeczy w ogóle się odnajdą lub że ktoś będzie ich szukał? Czy hotel w jakimś stopniu ponosi odpowiedzialność za rzeczy pozostawione przez gościa? Podobne pytania pojawią się również w sytuacji kradzieży. Jak wygląda procedura zgłoszenia kradzieży samochodu z parkingu hotelowego? Czy możemy żądać odszkodowania? Czy jeżeli nasze auto zostanie skradzione przed hotelem, to hotel również za to odpowie?

Zgodnie z przepisami prawa hotel odpowiada za wszystko, co zostało wniesione do pokoju lub przekazane pracownikom hotelu. Nawet dodatkowe zapisy w hotelowym regulaminie nie zwalniają obiektu przed odpowiedzialnością. Jednak nie w każdej sytuacji można od hotelu oczekiwać pozytywnej reakcji. Jest tak w przypadku kruchych i nietrwałych przedmiotów, które uległy uszkodzeniu. Przepis nie dotyczy również uszkodzeń powstałych z winy klienta oraz z powodu klęski żywiołowej lub zdarzeń losowych, jak np. pożar. Kłopoty mogą się również pojawić w przypadku kradzieży samochodu bądź rzeczy w nim pozostawionych. Należy bowiem wcześniej zawrzeć z hotelem umowę o przechowywanie. Brak takiego dokumentu zwalnia hotel z odpowiedzialności.

Zwierzęta domowe, które towarzyszą nam w podróży, również muszą być uwzględnione w katalogu przedmiotów, jakie przechowujemy. Bo gdy zgubi się kot czy pies sami będziemy musieli zająć się jego szukaniem po całym obiekcie. Natomiast zwrot kosztów za szkody, jaki doświadczyliśmy z winy hotelu wyliczany jest proporcjonalnie do ceny naszego pobytu. Jedynie za rzeczy zostawione w depozycie można żądać całej wartości. Hotel może jednak odmówić przyjęcia zbyt wartościowej albo za dużej rzeczy. Najczęściej jednak nie jest to problem, a usługa jest bezpłatna.

Obowiązkiem hotelu jest prowadzenie rejestru rzeczy znalezionych. Spis powinien zawierać informacje o miejscu i czasie znalezienia danej rzeczy. Warto zatem skontaktować się z hotelem po kilku dniach od zgubienia i sprawdzić czy dana rzecz nie została znaleziona. Pracownik hotelu nie ma prawa sam zadzwonić do właściciela, nawet jeśli podejrzewa do kogo należy przedmiot. Rzeczy o niskiej wartości niszczone są komisyjnie, pozostałe przechowuje się około 12 miesięcy, po czym stają się własnością skarbu państwa. Ubrania najczęściej trafią do organizacji charytatywnych. Ponadto również przez rok od momentu wymeldowania się można zgłosić hotelową szkodę i to hotel ma w obowiązku udowodnić, że nie powstała ona z jego winy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.