Gwarancje finansowe organizatorów turystyki

Gwarancje finansowe operatorów turystyki

fot. kadmy/bigstockphoto.com

Większość osób planujących wypoczynek poza granicami kraju korzysta z ofert biur podróży (organizatorów turystyki lub pośredników turystycznych). Decydując się na konkretny cel wyjazdu, oprócz kwestii bezpośrednio dotyczących samego wypoczynku, takich jak na przykład lokalizacja i standard hotelu, opcje wyżywienia, atrakcje przysługujące w ramach wykupionej oferty oraz dostępne usługi dodatkowe, warto zapoznać się z warunkami umowy, jaką zawrzemy z danym operatorem. Z uwagi na charakter wypoczynku oraz pojawiające się co jakiś czas doniesienia o upadku kolejnych biur podróży, jednym z istotnych z naszego punktu widzenia elementów, co do których powinniśmy mieć pewność są posiadane przez wybrane biuro gwarancje finansowe.

Zgodnie z prawem turystycznym, każdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny – powszechnie określani jako biura podróży – działający legalnie, powinien być wpisany do określonego rejestru, prowadzonego przez właściwego dla siedziby biura marszałka województwa. Tym samym, powinien posiadać również, nałożone ustawą, obowiązkowe zabezpieczenie finansowe w postaci umowy gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub ubezpieczenie na rzecz klientów (obowiązek ubezpieczenia następuje najpóźniej w dniu złożenia przez dany podmiot wniosku o wpis do rejestru).

Suma gwarancji posiadanych przez konkretne biuro uzależniona jest od wysokości jego rocznych przychodów, rodzaju świadczonych usług oraz od terminu i wysokości pobieranych zaliczek. Stosownie do wytycznych, zawartych w rozporządzeniach Ministra Finansów, minimalna wysokość sumy gwarancyjnej wynosi od 12% (nie mniej jednak niż 149 000 euro) do 3% (minimalnie 4 500 euro) rocznego przychodu w zależności od terytorium, na którym odbywają się dane imprezy turystyczne oraz od wykorzystywanego środka transportu. W przypadku biur rozpoczynających swoją działalność, gwarancje mieszczą się w granicach od 7 500 euro do 250 000. Co to oznacza dla klientów biura podróży?

Obowiązkowe gwarancje finansowe organizatorów turystyki lub pośredników turystycznych wpisane są w tak zwany system zabezpieczenia turysty. W przypadku ogłoszenia przez dane biuro podróży niewypłacalności (upadłości), umożliwiają one zapewnienie jego klientom pokrycie kosztów ich powrotu z imprezy turystycznej, na której przebywają, do miejsca wyjazdu lub miejsca planowanego powrotu, zwrot wniesionych przez nich tytułem zapłaty za wyjazd turystyczny, który nie doszedł do skutku z przyczyn leżących po stronie touroperatora lub osób działających w jego imieniu opłat, zwrot części opłat za imprezę turystyczną, która nie została zrealizowana w całości (została przerwana w trakcie jej trwania), a także zaspokojenie ewentualnych roszczeń. Podmiotem uprawnionym do wydawania dyspozycji dotyczących wypłaty środków, pochodzących z posiadanych przez dane biuro gwarancji, jest właściwy marszałek województwa lub inna wskazana i upoważniona przez niego jednostka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *